Fietsen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anja - WaarBenJij.nu Fietsen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anja - WaarBenJij.nu

Fietsen in Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Anja

02 Augustus 2014 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag weer een actieve dag voor de boeg. Fietsen rondom Chiang Mai. Onze taximan is weer precies op tijd en zet ons om 9 uur af bij Chiang Mai Biking. Nederlandse eigenaar natuurlijk want wie fietst er anders in Chiang Mai....de Thai vrijwel niet. Voorzien van water vertrekken we met gids Wit. Leuke jongen die net is afgestudeerd op school voor toerisme. Samen met een Amerikaan die in Bangkok probeert een eigen bedrijf op te starten en zijn Belgische vriendin van 50 die schooljuf is in België. En jawel hoor vandaag een dag met zon.....wat een hitte. De fietstocht is geweldig leuk. We zien weer van alles. Ook het echte werken van de Thai. Natuurlijk als eerste tempels. Daar vertelt Wit ons van alles over de monniken. Hij is zelf monnik geweest tussen zijn 12 en 15. Dat wilde hij zelf. Iedereen kan monnik worden en er weer uit gaan als men wil. Hij vond het heel goed en mooi maar ook zwaar. Ze mochten 's morgens en om 12 uur eten en daarna niet meer tot de volgende ochtend. Ook niet voetballen. Maar natuurlijk, op die leeftijd namen ze stiekum toch eten mee voor de avond en voetbalden ze 's nachts als niemand ze zag. We kijken in een bakkerij waar 8 oude vrouwen helemaal handmatig rijstkoekjes maken. Dat doen ze al hun hele leven, 8 uur per dag 7 dagen per week. Hun mannen werken op het land. We komen langs de rijstvelden waar de werkers, dik aangekleed, de rijststekjes eruit halen om vervolgens in de grote rijstvelden te planten....wat een werk! Tussendoor gaan we lunchen, natuurlijk met Thaifood. En deze keer vonden zelfs de kids het lekker. Vervolgens gaan we naar een plaatselijke markt. We zetten de fietsen weg en stappen onder het afdak van de markt en ineens stort de regen naar beneden. Dat hadden wij niet zien aankomen. Wit wel. De markt heeft groenten, fruit, vlees, vis en nog levende vette padden. Jak wat vies. Een kraam verder liggen ze gebakken en wel om te eten, Thaise lekkernij.....gedverderrie! Het gebakken fruit dat we mogen proeven is wel goed. Heerlijk. Ondertussen is de regenbui weer gestopt en gaan we verder. Komen langs de groentevelden en fruitgaarden. We plukken natuurlijk tijdens het fietsen de longo's....lekker. Als laatste een bezoek aan een bakkerij, zonder airco, onder golfplaten. Hier werken 20 mensen ook weer 7 dagen per week zeker 8 uur per dag. En ze verdienen zeker wel 200 tot 300 Bath per dag. Niet mis he....nou valt best tegen. Dat is dus tussen de € 4,60 en € 6,90 per dag! Als laatste fietsen we door een lepradorp. Wordt nu gebruikt om ouderen, die ooit lepra hebben gehad, op te vangen. Wij vinden het er heel triest uitzien, allemaal piepkleine huisjes maar blijkbaar is het heel goed. Dan is het 5 uur, hebben we er 50 km opzitten en heel veel gezien, gehoord en geleerd. Wat een leuke dag. Bij ons huis nemen we gelijk een frisse duik want dat is hard nodig. Dan komt mr. Chai vertellen dat straks de man van het olifantenkamp komt praten. Nadat ze hem elke dag gebeld hebben.... Nou dat gesprek was heel "interessant" want de eigenaar vond dat we iets met olifanten hadden gedaan en nog veel meer! Hij wilde ook met Norbert naar de politie. Die zei natuurlijk okee, maar toen hoefde het toch niet. Uiteindelijk na veel discussie 15% terug. Maar eigenlijk ging het ons om het ontevreden gevoel dat we iets leuks gemist hadden. Maar ach de foto's blijven leuk zullen we dan maar zeggen. Dan ineens een gegil vanuit het zwembad van Minou en Joris! Ze vliegen uit het zwembad......een slang!! En zo snel dat die slang het zwembad in was, is hij er ook weer uit! Maar die twee gaan dus niet meer het zwembad in. Gelukkig gebeurt het nu, onze laatste dag hier. Anders hadden ze niet veel genoten van het zwembad waarschijnlijk! Morgen vliegen we via Bangkok naar Sura Tani. Nog 2 dagen nationaal park Khao Sok en dan een week bijkomen op Koh Samui. Ook wel lekker denk, want het zijn best intensieve dagen zeg....een boek lezen is er, behalve tijdens de busreizen, nog niet van gekomen!

• 03 Augustus 2014 - 12:57

Ricky G:

Ooh, jammer dat we geen padden/kikker route hebben in onze tuin.. Hadden we lekker hapje kunnen maken...... Mooi hoor, wat jullie allemaal zien.. Op naar het volgende adres.. Wij genieten mee!

• 03 Augustus 2014 - 13:04

Ricky V:

Breng een paar van die lekkere padden mee mmmmmmm!!!
    Wat zijn trouwens longo's
    En wie is er nu bang voor een slang???;)

• 03 Augustus 2014 - 13:24

Fransricky:

Vroeger specialité in Nederland. Kikkerbilletjes met kruidenboter, knoflook en citroen. Deze mogen niet meer verkocht worden, ze smaken net als kipfilet

Fijne dagen nog,

Goeneetjes

• 03 Augustus 2014 - 21:53

Antoinette:

Hee, wat een mooi avontuur voor jullie in Thailand, nog een paar daagjes en dan lekker een weekje luieren, zal ook zeker relaxt zijn. Geniet ze nog! Leuke verslagen!
    Voor ons zit het er weer op, morgen weer werken.
    Groetjes, uit de May